130 autobusów elektrycznych
Miejskie Zakłady Autobusowe Sp. z o.o. w latach 2017 – 2023 realizowała projekt pn.
„Zakup taboru autobusowego (130 niskopodłogowych autobusów niskoemisyjnych) wraz z infrastrukturą towarzyszącą”
dofinansowany z funduszy UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Projekt obejmował zakup 130 sztuk autobusów przegubowych elektrycznych, przeznaczonych do obsługi linii autobusowych w ścisłym centrum miasta – na Trakcie Królewskim oraz wykonanie punktów ładowania pantografowego dla linii wskazanych do obsługi tymi autobusami. Sieć ładowarek pantografowych rozlokowanych w różnych częściach miasta umożliwia szybkie ładowanie autobusów podczas postoju na krańcach (bez konieczności zjeżdżania do zajezdni), co pozwala na optymalne wykorzystanie taboru.
Zadaniem MZA jest dostarczenie najwyższej jakości usług i realizacja strategii m.st. Warszawy dotyczącej ograniczania emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych. Warszawa, jak każde duże miasto w Polsce, ma coraz większy problem ze zjawiskiem smogu. Badania pokazują, że jednym z głównych źródeł trujących substancji w stolicy jest komunikacja samochodowa.
W ramach Projektu realizowana była modernizacja taboru między innymi po to, aby zachęcić pasażerów do rezygnacji z transportu indywidualnego na rzecz publicznego transportu zbiorowego. Jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, czy pasażer wybiera transport indywidualny czy zbiorowy jest tabor. Projekt, którego celem jest zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Warszawy poprzez zakup niskoemisyjnych autobusów, wpłynął znacząco na kierunkowy rozwój transportu miejskiego, poprawił jakość życia w mieście (zmniejszenie hałasu, zlikwidowanie emisji lokalnej). Celem było również zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego w stosunku do liczby użytkowników samochodów osobowych, co z kolei ma kluczowe znaczenie w polepszaniu przepustowości miasta.
Najważniejsze informacje:
- w 2020 roku zrealizowano dostawy taboru – 130 autobusów elektrycznych,
- autobusy zakupione w ramach Projektu to ok. 10% taboru Spółki,
- autobusy obsługują linie Traktu Królewskiego, a na ich krańcach wykonano ładowarki pantografowe do szybkiego ładowania,
- MZA na koniec Projektu dysponowały łączną liczbą 160 autobusów elektrycznych, co dało Warszawie pozycję lidera elektromobilności w Polsce.
Podstawowe parametry taboru:
- autobus przegubowy 18 m, spełniający wszystkie standardy obowiązujące w MZA,
- klimatyzacja, ogrzewanie, system automatycznego wykrywania pożaru, dostosowany do montażu biletomatów i systemu kasownikowego,
- wyposażony w komputer pokładowy, system informacji liniowej i pasażerskiej (w tym tablice LED i LCD), system łączności alarmowej, lokalizację pojazdu, łączność bezprzewodową, system monitoringu wizyjnego, moduł transmisji danych,
- system ładowania baterii trakcyjnej plug-in i pantografowy, oprogramowanie do monitorowania procesu ładowania baterii,
- dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się (całkowicie niskopodłogowy tabor z wydzieloną przestrzenią dla osób poruszających się na wózkach), system zapowiedzi głosowych i wizualnych zapowiedzi przystanków wewnątrz pojazdów, udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku, tj. kontrastowe barwy poręczy, uchwytów, przycisków i oznaczeń różnicy poziomów na progach schodów, zgodnie ze standardem MZA.



Budżet projektu:
- Całkowite koszty projektu: 408 660 574,83 zł
- Koszty kwalifikowane: 331 634 000,00 zł
- Dofinansowanie: 281 888 900,00 zł
Projekt przeszedł pozytywną ocenę ekspertów z inicjatywy Jaspers i został zatwierdzony przez Komisję Europejską. Umowę o dofinansowanie Projektu podpisano w dniu 30 października 2017 r. pomiędzy MZA Sp. z o.o. a Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Przetargi
W dniu 22.07.2019 r. Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały umowę na dostawę 130 zeroemisyjnych pojazdów. Dostawy przegubowych autobusów Urbino 18 Electric firmy Solaris Bus&Coach S.A. zrealizowano w 2020 roku.
W dniu 26.06.2019 r. zawarta została umowa na dostawę ładowarek pantografowych do obsługi autobusów elektrycznych. Wszystkie ładowarki zostały już dostarczone i uruchomione. Dostawcą urządzeń jest Ekoenergetyka-Polska S.A.
Przydatne linki:
- Centrum Unijnych Projektów Transportowych https://www.cupt.gov.pl/
- Portal Programu Infrastruktura i Środowisko https://www.pois.gov.pl/
- Prawo i dokumenty: Niebieskie Księgi dla sektora transportu, warszawski standard ładowania
Jak sygnalizować potencjalne nieprawidłowości lub nadużycia w PO IiŚ 2014-2020?
Instytucja Zarządzająca PO IŚ stworzyła mechanizm umożliwiający sygnalizowanie potencjalnych nieprawidłowości lub nadużyć w wykorzystaniu środków unijnych w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Wszelkie nieprawidłowości można zgłaszać za pośrednictwem adresu e-mail: naduzycia.POIS@mr.gov.pl lub specjalnego formularza na stronie www.pois.gov.pl\nieprawidlowosci. Zgłoszenia można również kierować na adres e-mail kontrola@cupt.gov.pl.
Przyjęte rozwiązanie sprzyjać będzie realizacji projektów w sposób etyczny, jawny i przejrzysty.
Co należy zgłaszać:
Podejrzenie nieprawidłowości, które dotyczą przedstawicieli instytucji wdrażających Program lub podmioty realizujące projekty (np. Beneficjenci).
Zasady, którymi kierujemy się przy rozpatrywaniu przekazanych zgłoszeń:
- Każde zgłoszenie podlega ochronie przed udostępnieniem osobom nieuprawnionym. Informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające identyfikację osoby dokonującej zgłoszenie, będą chronione zarówno na etapie wyjaśnienia sprawy, podczas prowadzenia ewentualnych działań zapobiegawczych, jak również w przyszłości i udostępniane wyłączne uprawnionym urzędnikom oraz funkcjonariuszom odpowiednich służb.
- Wszelkie zgłoszenia będą skrupulatnie rozpatrywane zgodnie z wewnętrznymi procedurami Instytucji Zarządzającej Programem Infrastruktura i Środowisko oraz przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
- W przypadku wyrażenia chęci pozostania anonimowym przez osobę dokonującą zgłoszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokonywana będzie pełna anonimizacja zgłoszenia (ze zgłoszenia usunięte zostaną dane osobowe zgłaszającego i inne cechy pozwalające na identyfikację jego tożsamości) przed jej ewentualnym przekazaniem w celu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku zgłoszeń (głównie anonimowych), które będą niepełne i nie będzie możliwości uzupełnienia tych informacji, istnieje ryzyko, że takie Zgłoszenie nie będzie mogło zostać rozpatrzone.